Volgende generatie consoles – Wie maakt de fout?

Gepubliceerd door RickDijs op

Met de aankondiging van de PlayStation 5 en Microsofts nieuwste console, codenaam Project Scarlett, doet alweer de negende generatie consoles haar intrede. Deze razendsnelle ontwikkeling is voor sommigen lastig in te beelden. Bij zulke bekendmakingen komt ook het vele speculeren weer aan bod, evenals de hamvraag: wie maakt deze keer een fatale fout?

Sony versus Xbox

Het lijkt een simplistische vraag voor slechts een bepaalde doelgroep, maar daar wordt al snel de fout gemaakt. Want gaming is in 2019 populairder dan ooit. Een recent rapport van game-analysesite Newzoo laat zien dat wereldwijd meer dan 2.5 miljard mensen gamen en dat er dit jaar een omzet is van meer dan 152 miljard dollar in de gehele game-industrie. En een fout bij zo’n omvangrijke doelgroep maken is al snel funest voor consolemakers.

Maar om weer terug te komen op fatale fouten, vergt een korte geschiedenisles. In 2001 poogt Microsoft om de consolemarkt te betreden. Het bedrijf uit Redmond is op dat moment vooral bekend door haar werkcomputers, maar wilt toch een concurrent worden van grootmachten Sony en Nintendo. Het resultaat is de logge en zware console genaamd Xbox die de aandacht trekt van gamers met één flinke troefkaart: Halo. De first-person shooter wordt een verkoopsucces en achttien jaar nadat het spel verschijnt, wordt er nog steeds met veel lof gesproken over Halo.

Voorsprong van Sony

Toch heeft Sony en haar PlayStation 2 nog een flinke voorsprong. Veel gamers uit de jaren 90 groeiden op met de PlayStation en volgens gameblad Next Generation kwam dat door de openheid van Sony. Meerdere ontwikkelaars mochten aan de slag met het nieuwe stukje hardware, terwijl naaste concurrenten Nintendo en SEGA hun consoles binnen het bedrijf hielden. Het resultaat voor Sony is een loyale fanbase die staat te springen om de nieuwe PlayStation.

Nintendo en SEGA proberen met respectievelijk de GameCube en Dreamcast een groot marktgedeelte van Sony af te snoepen, maar dat mislukte om diverse redenen. Sony brengt de PlayStation 2 uit en net zoals diens voorganger is ook deze console een wereldsucces. Microsoft probeert het toch en verkoopt uiteindelijk 24 miljoen exemplaren van de Xbox. Een prima start voor een debuutconsole, maar toch is het niets in vergelijking met de overweldigende 155 miljoen PlayStation 2-consoles die Sony aan gamers weet te slijten.

De eerste PlayStation-console

Sony en haar fouten

Microsoft doet sinds 2001 mee op de consolemarkt en probeert met de Xbox 360 (de opvolger van de Xbox) meer gamers naar zich toe te trekken. Met een focus op grote, meeslepende games en online gamen met miljoenen andere spelers wereldwijd, laat Microsoft zien wat zij wilt en wat haar missie is in het game-industrie. Samen met de redelijke prijs van 399 euro en enkele grote titels als aandachtstrekkers, is de Xbox 360 al snel in vele huiskamers te vinden.

Sony daarentegen maakt meerdere cruciale fouten. Niet alleen is de PlayStation 3 duurder dan haar directe concurrent, 499 euro voor het basismodel, maar door de complexe processor vinden gameontwikkelaars het lastig om met de console te werken. Het levert een gebrek aan grote games op bij de lancering van de derde PlayStation en dat baart zorgen bij de loyale fans.

Microsoft krijgt daardoor meer voet aan de game-industriegrond en daardoor ontstaat er al snel een verkoopvoorsprong tegenover Sony. Op dat moment ligt de bal weer bij Sony en het bedrijf moet zich dan ook sterk herstellen met de verdere jaren van de PlayStation 3 en diens opvolger.

De PlayStation 3 is volgens velen té duur bij de lancering

Microsofts problemen

Het is april 2013 en over twee maanden is het tijd voor één van de grootste gamebeurzen wereldwijd: de E3 in Los Angeles. Het succes van de Xbox 360 komt niet uit de lucht vallen, want met diverse grote series als Halo, Forza, Gears of War en Fable weet het bedrijf vele gamers aan zich te binden. De controller wordt ervaren als geweldig door de twee analoge sticks die perfect in ieders hand passen.

Toch zijn er meer dan genoeg problemen bij Microsoft. Kort na het uitkomen van de Xbox 360 verschijnen er berichten op het internet over een rode ring op de Xbox die het einde van de console zou betekenen. Deze zogenaamde ‘Red Ring of Death’ zorgt voor veel kapotte exemplaren en hoewel Microsoft zoveel mogelijk doet om het probleem op te lossen, is het dweilen met de kraan open. Volgens SquareTrade en een Game Informer-survey ligt het totaal aantal consoles met de verafschuwde rode ring tussen de 25 en 52 procent.

Microsofts nieuwste paradepaardje: de Xbox One

Verrassingen

Met frisse moed besluit Microsoft zich volledig te richten op de nieuwe generatie consoles, maar vanaf het begin gaat het niet erg sterk. Bij de onthulling van de Xbox One (zowel de opvolger van de Xbox 360 als Microsofts nieuwste paradepaardje) gaat het niet om gamen of diverse spellen waardoor jij de console zou aanschaffen. Het gaat voornamelijk om de mediamogelijkheden en enkele sociale aspecten van de Xbox One. Consumenten zijn kritisch, evenals de werknemers van Microsoft, zoals zij zelf aangeven in een interview met GameSpot.

Bij de E3 krijgt Microsoft een nieuwe kans en daar toont zij diverse games, maar de aandacht wordt volledig opgeslokt door een controversieel idee van het bedrijf. Het idee is dat spellen aan een uniek account worden gekoppeld en elke vierentwintig uur moet de console met het internet verbonden zijn, anders wordt de game als het ware uitgeschakeld.

Het levert een stortvloed aan negatieve klachten op, want op die manier zou het onmogelijk zijn om een spel uit te lenen aan een vriend, collega of familielid. Een week na de E3 krabbelt Microsoft terug en wordt het gehele DRM-beleid aangepast, maar de schade is al gedaan. Sony ziet haar kans schoon en toont tijdens haar persconferentie een bijtende video richting Microsoft en laat zien hoe makkelijk het is om games te ruilen op de PlayStation 4.

De video van Sony, waarin zij uitlegt hoe simpel het is om games te ruilen

Van uitstel naar afstel

Daarnaast wil Microsoft ook haar camerasoftware Kinect dolgraag koppelen aan de Xbox One. Maar ook die wens wordt niet in dank afgenomen. Helemaal niet als Microsoft de releasedatum voor vele Europese landen, waaronder Nederland, uitstelt en lang niet bekendmaakt vanwege ‘lokaliseringsproblemen’. Sony brengt haar PlayStation 4 in dezelfde maand wel wereldwijd uit, alleen moet thuisland Japan nog wachten tot februari 2014.

Sony maakt na zes jaar PlayStation 4 dan ook de balans op: 100 miljoen verkochte PlayStation 4-consoles met meerdere exclusieve, noemenswaardige games als Bloodborne, Horizon: Zero Dawn en Uncharted 4: A Thief’s End. Microsoft en de Xbox slenteren er ietwat achteraan met ‘slechts’ 40 miljoen verkochte exemplaren en weinig exclusieve titels waarvoor je een Xbox One zou kopen.

Negende generatie

Dat leidt ons weer terug naar het hedendaagse vraagstuk. Met de PlayStation 5 en Project Scarlett is het de vraag welke uitgever deze keer de plank misslaat. Of zullen beide spelontwikkelaars hebben geleerd van hun fouten? Het is wachten tot volgend jaar, want de PlayStation 5 en Project Scarlett verschijnen niet eerder dan eind 2020.

Maar wat verwacht jij? Gaat één van de ontwikkelaars een fout maken of zullen ze geleerd hebben van hun fouten?


RickDijs

Ik ben Rick Dijs, een freelance journalist en communicatiespecialist die geïnteresseerd is in, en verstand heeft van, veel wereldse zaken. Mijn liefde ligt al snel bij de game-industrie en verwacht hier dan ook vele interessante en bijzondere artikelen over die industrie!

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *